Social Media

Het belang van social media

Het toverwoord in de hedendaagse communicatie is: de Dialoog! Waar bedrijven in het verleden er op gericht waren om klanten eenzijdig te informeren, zonder daarbij de mening van de klant in ogenschouw te nemen, is er nu sprake van een cultuuromslag. Door met klanten de dialoog aan te gaan via diverse kanalen kan een bedrijf er achter komen hoe er werkelijk over hun product/dienst wordt gedacht.  Met deze input kan er worden ingespeeld op de werkelijke behoeften van de klant. Bedrijven die slim omgaan met social media staan dichter bij hun klanten en verwerven meer kennis (trends, buzz, concurentie) over hoe deze klanten goed bediend kunnen worden. En zoals Bacon in 1579 al zei: 'Scientia potentia est ('Kennis is macht!) 

Niet alleen voor bedrijven is social media een belangrijke tool geworden, ook individuen spinnen garen door actief te zijn op verschillende social media site's. Er zijn namelijk wel degelijk voordelen om social media in te zetten. Als je bijvoorbeeld een idee of concept hebt ontwikkeld kan je de hulp inroepen van je trouwe volgers om het uit te werken. Naast het overdragen van kennis is er ook veel kennis vergaring. Weet jij iets wat een ander niet weet, dan kun je helpen. Andersom ook. Zo help je elkaar. En misschien wel de belangrijkste functie van social media is het bereik. Hoe groter je netwerk hoe meer mensen je kan bereiken. Je netwerk kan handig zijn om respondenten te vinden voor je onderzoek, het vinden van een (nieuwe) baan of voor de promotie van je eigen hobby.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.